Základní umělecké vzdělávání se člení podle § 109 zákona č. 561/2004 Sb. na přípravné
Vzdělávání v Přípravném studiu trvá 1 – 2 roky pro děti ve věku 5 a 6 let.
Vzdělávání na I. stupni základního studia je sedmileté pro žáky od 7 – 13 let věku žáka
Vzdělávání na II. stupni základního studia je čtyřleté pro žáky od 14 – 18 let věku žáka.
Studium pro dospělé má nejvýše 4 roky
Hudební obor
Hudební obor v základním uměleckém vzdělávání umožní žákovi prostřednictvím soustavného vzdělávání, aktivní a poučené interpretace, vlastní tvorby, poznávání hudební kultury a osvojením si základních teoretických znalostí využívat hudbu jako prostředek vzájemné komunikace i osobního uměleckého sdělení.
V oblasti Hudební interpretace a tvorba je žákovi umožněno osvojit si hru na nástroj, zpěv, popřípadě hudební kompoziční techniku – skladbu. Žák získává elementární hudební návyky a dovednosti a následně je rozvíjí nejen jako sólista, ale i jako spoluhráč v komorní a souborové hře nebo ve sborovém zpěvu. Později může uplatnit získané znalosti a vlastní mimořádné nadání v oblasti improvizace, komponování hudby, využívání moderních technologií v hudbě atp. Vzdělávací oblast Hudební interpretace a tvorba se v základní uměleckém vzdělávání realizuje v podobě individuální výuky (například sólová hra na nástroj) a v podobě kolektivní výuky (např. hra v orchestru, pěvecký sbor, komorní hra, čtyřruční hra jako hra komorní).
V hudebním oboru je povinné studium dalších předmětů:
HUDEBNÍ NAUKA
(2. – 6. ročník I. stupně)
POVINNĚ VOLITELNÝ PŘEDMĚT
(4. – 7. ročník I. stupně a 1. – 4. ročník II. stupně)
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/10/hudebni_nehvizdy_3.jpg)
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/08/klavir_5.jpg)
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/10/hudebni_nehvizdy_2.jpg)
Vyučujeme tyto předměty
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2021/03/ORFÍK-podium_03-500x500.jpg)
Hlavním cílem přípravné hudební výchovy je vzbudit v dětech zájem, zvídavost, schopnost vyjádřit se hudbou a pocítit radost z tvoření. Rozvíjet sluch a intonaci. Seznámit se s notami, rytmickou improvizací, zpěvem, hudebními hrami.
V přípravném studiu se učí žáci vnímat hudbu, prožívat ji. Důraz je kladen na rozvoj rytmického a tonálního cítění a také na rozvoj hudební paměti a představivosti.
Tento předmět obsahuje také všeobecnou přípravu ke hře na nástroj, spočívající zejména v rozvíjení hudebnosti malých dětí a ve výuce elementárních hudebních znalostí.
Žáci si zde rozšiřují okruh svých dovedností a návyků. Výuka je zaměřena na všeobecné seznámení dětí s hudbou, hudebními nástroji, notovým zápisem, lidovými i umělými písněmi a říkadly. Žáci mají možnost výběru hudebního nástroje, kterému se již od druhého pololetí věnují.
Pro 5-leté děti je určeno PHV-Hvízďata a pro 6-leté děti PHV. Ve 2. pololetí PHV přibývá výuka hry na zvolený nástroj či zpěv. Tato výuka probíhá ve skupině 2-3 žáků 45 minut týdně.
Přípravná hudební výchova přináší dětem nejen nové znalosti, ale také novou radost z hudby.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/12/kytara.jpg)
CO SE ŽÁK BĚHEM STUDIA MŮŽE NAUČIT ?
- žák zahraje již po několika lekcích jednoduchou lidovou píseň, hraje říkadla, lidové písně,
- naučí se jednoduché skladbičky současných i klasických autorů. Zahraje akordy, melodie i doprovody k písním různých stylových období,
- zahraje etudy, přednesové skladby českých i zahraničních autorů i písně k táboráku,
- na pokročilé úrovni výuky zvládne navázat na dosavadní dovednosti a zahraje i virtuózní skladby,
- kytaru využije v sólové hře a doprovodné hře písní,
- získá motivaci ke hře v komorním seskupení (duo, trio, kvarteto), kytarovém souboru, rockové nebo jazzové kapele.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/12/fletna.jpg)
CO SE ŽÁK BĚHEM STUDIA MŮŽE NAUČIT ?
- naučí se správně dýchat, dobře stát, tleskat rytmus a hrát jednoduché melodie,
- za první tři roky studia zvládne hru na zobcovou flétnu sopránovou, kdy postupně obsáhne celý hmatový rozsah, artikulaci a způsob, jak má se svým nástrojem pracovat,
- dále zvládne hru na flétnu altovou, která se stává hlavním nástrojem od čtvrtého ročníku. Zdokonalí prstovou techniku hry a při dostatečné šikovnosti může hrát na nástroj tenorový a basový,
- během studia se naučí používat různé moderní techniky, aby dokázal interpretovat nejen starou hudbu, ale i hudbu současnou, neboť zobcová flétna je v oblibě také soudobých hudebních skladatelů,
- získá motivaci zúčastnit se veřejných vystoupení pro rodiče, tematických koncertů nebo interních a třídních besídek. Zapojí se do flétnových komorních seskupení,
- po přechodu na jiné dechové nástroje žák využije studia k fungování ve spoustě souborů, orchestrů komorních seskupeních a to nejen v klasické hudbě, ale i v populární (popové kapely, big bandy, doprovodné formace apod.).
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2022/04/singer-500x500.jpg)
Žáci se při studiu učí podrobně porozumět nejen svému tělu, ale i svým pocitům a představám, pro zpěv nezbytným. Naší snahou je naučit studenty vědomě používat jejich hlas a otevřít jim tak možnost v budoucnu kvalitně zpívat jakýkoliv jimi zvolený žánr, postavený na pevných základech pěvecké techniky. Každý umíme zpívat. Záleží jen, jak nás naše okolí vedlo k hudbě. Pop, soul, rock, jazz, muzikál, opera. To vše může umět zpívat jeden zpěvák. Kouzlo je skryto ve kvalitní technice zpěvu.
CO SE ŽÁK BĚHEM STUDIA MŮŽE NAUČIT ?
- naučí se správnému dýchání, postoji a tvoření tónu, postupně zvládne rozšířit hlasový rozsah,
- zlepší hlasovou intonaci i artikulaci, seznámí se jak s českými písněmi, tak se skladbami zahraničních autorů,
- zlepší ovládání hlasu a zesílí tón pomocí dechu. Uvědoměle zkultivuje a vypracuje hlas,
- zpívá písně různých stylů a žánrů, je veden k samostatnému hudebnímu projevu,
- bude účinkovat na interní vystoupeních, koncertech, besídkách a pěveckých soutěžích,
- dále má možnost zapojit se do pěveckých sborů na ZUŠ, hudebních skupin a kapel.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/12/klavir.jpg)
I. cyklus 7 ročníků (absolutorium I. cyklu),
II. cyklus 4 ročníky – absolutorium II. cyklu.
Na klavír se již mohou žáci připravovat v přípravné hudební výchově, která je průpravou k vlastnímu studiu, kde se hravým způsobem ověřují a upevňují předpoklady a zájem o studium. Výuka probíhá ve skupince dvou žáků při jedné vyučovací hodině (45min.)
V hlavním předmětu se žáci učí zvládnout technické a výrazové prvky nástroje. Seznamují se postupně s hudební literaturou svého oboru, cvičí se v pohotovosti ve čtení z listu, upevňují si svou paměť a pronikají do základů studia jednoduchých doprovodů a improvizace.
Důležitou složkou každého hudebníka je průprava k souhře, ať již jde o 4-ruční hru, hru v souborech a komorních seskupeních. Pro všechny absolventy je cílem dosáhnout takového stupně technického a hudebního rozvoje, aby byli schopni samostatně hrát na svůj nástroj a studovat nové skladby.
CO SE ŽÁK BĚHEM STUDIA MŮŽE NAUČIT ?
- naučí se pracovat s různými možnostmi nástroje, které dodávají už zpočátku jednoduchým písním krásnou barvu a proměňují jejich náladu,
- zvládne čtení z not tak, aby si postupem času mohl žák vybrat jakoukoliv skladbu a sám se naučit její základy,
- doprovodit se ve vybrané skladbě na základě akordických značek,
- postupně zvládne rozšířit škálu hraných skladeb o náročnější kusy, s dynamikou, s rychlou technikou stylem,
- seznámí se s různými styly skladeb s tím, že preferuje ty, které ho zaujmou,
- hledat vlastní zdroje skladeb a hrát pro potěšení sobě i ostatním,
- cílem je, aby k tomu všemu měl chuť a prostředky i poté, co opustí své učitele.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2023/01/saxophone-4473023_1280-500x500.jpg)
I. cyklus 7 ročníků (absolutorium I. cyklu),
II. cyklus 4 ročníky – absolutorium II. cyklu.
Saxofon je jednoplátkový dřevěný dechový nástroj vyráběný převážně z mosazného plechu (profesionální modely také ze stříbra). Používá se především v jazzu (jako sólový nástroj i jako součást jazzových komorních souborů či orchestrů) a v stále větší míře i v klasické hudbě. Původním záměrem však bylo vytvořit nástroj vhodný pro dechové a vojenské orchestry. Do rodiny dřevěných dechových nástrojů patří kvůli své stavbě a způsobu jakým se na něj hraje. Již od počátku byly saxofony konstruovány výhradně z kovu.
Saxofon vynalezl okolo roku 1840 belgický nástrojař, flétnista a klarinetista Adolphe Sax. Ačkoliv saxofony hned v několika velikostech zkonstruoval již na začátku 40. let 19. století, nástroj mu byl patentován až 28. června 1846, a to na 15 let. Nástroj byl poprvé představen veřejnosti na výstavě v Bruselu v roce 1841. Jednalo se o basový saxofon laděný v C. Adolphe Sax také na počátku 40. let pořádal soukromé výstavy pro pařížské hudebníky. Jeho původním záměrem bylo vytvořit 14 typů saxofonů, realizovány byly jen některé.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2021/04/drums-500x500.jpg)
0. cyklus (PHV) 1. ročník
I. cyklus 7 ročníků (absolutorium I. cyklu),
II. cyklus 4 ročníky – absolutorium II. cyklu.
Hru na buben nebo bubínek jsme si každý zkusil už v mateřské škole a nezdálo se to tak složité. Hra na bicí je ale o něčem jiném, nehrajete pouze na jeden buben, ale na bubnů několik. Základem je tak rytmus, držení paliček a správný posed.
Bicí nástroje (zvané též perkuse) jsou pravděpodobně nejstarší a také nejobsáhlejší skupinou hudebních nástrojů. K vytváření zvuku dochází pomocí úderů do nástroje, třesením nástrojem, či škrábáním na nástroj. Bicí nástroje mají velkou tradici jak v hudbě primitivních národů, tak i v hudbě moderní, artificiální i nonartificiální.
Bicí nástroje se trochu nepřesně dělí na bicí soupravu a perkuse (slovo perkuse znamená též poklep, lze tedy říci, že všechny bicí nástroje jsou perkuse). V moderní hudbě ale došlo k tomuto rozdělení, které není třeba považovat za omyl.
Bicí soupravy jsou určené převážně do kapel prezentujících svou hudbu na živých vystoupeních. Základní sestava bicích obsahuje nejčastěji hlavní buben - kopák, basový buben - kotel, snare - virbl, přechodové bubny - tomy, hi-hat a činely, nejčastěji crash a ride.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2021/04/violin-1617972_1280-500x500.jpg)
0. cyklus (PHV) 1. ročník
I. cyklus 7 ročníků (absolutorium I. cyklu),
II. cyklus 4 ročníky – absolutorium II. cyklu.
Smyčcové nástroje jsou strunné nástroje, na něž se hraje smyčcem. Existovaly však již celá tisíciletí před tím, než byl objeven smyčec.
Samotné housle v dnešní podobě vznikly v druhé polovině 16. století na území nacházejícím se jižně od Alp.. Housle jsou strunný smyčcový nástroj se čtyřmi strunami laděnými v čistých kvintách: g, d¹, a¹, e². Mají hlubokou tradici v evropské klasické hudbě, většina skladatelů jim věnovala důležitou část svého díla. Jsou nejmenší z rodiny houslových nástrojů, mezi které se řadí ještě viola a violoncello. Příbuzný smyčcový nástroj – kontrabas, však svou stavbou patří do violové rodiny (stejně jako např. renesanční a barokní nástroj viola da gamba).
Kromě klasických houslí existují i jejich různé varianty, například violinofon, který k houslím přidává plechovou ozvučnici, nebo pětistrunné housle, které přidávají pátou strunu a vzniklé housle tak pokrývají i rozsah violy.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2021/04/boy-5544548_1280-500x500.jpg)
I. cyklus 7 ročníků (absolutorium I. cyklu),
II. cyklus 4 ročníky – absolutorium II. cyklu.
Basová kytara je strunný hudební nástroj, který v moderní hudbě (jazz, taneční a populární hudba, rock; nikoliv však ``klasika``) nahrazuje funkci kontrabasu. Úlohou basové kytary je tedy především hrát basovou linku. Spolu s bicími a klavírem (tzv. ``rytmická sekce`` orchestru) tak tvoří základ rytmu a podporuje harmonii. Baskytara se v některých žánrech prosadila i jako sólový nástroj.
Basová kytara (také baskytara nebo trochu nepřesně basa) je strunný hudební nástroj, který v moderní hudbě nahrazuje funkci kontrabasu. Úlohou basové kytary je tedy především hrát basovou linku. Spolu s bicími tak tvoří základ rytmu a podporuje harmonii. Baskytara se v některých žánrech prosadila i jako sólový nástroj (jazz, latin, funky aj.)
Basová kytara se začala používat v druhé polovině 20. století. Svým tvarem na první pohled připomíná elektrickou kytaru. Má ale mohutnější a masivnější tělo, delší krk a větší mensuru a kvůli silnějším strunám je i ladicí mechanismus robustnější. Obvykle má čtyři struny (vyskytují se i baskytary, které mají pět nebo dokonce jako elektrická kytara šest strun). Struny jsou laděné o jednu oktávu níž, než je uvedeno v notovém zápisu.
Basová kytara má obvykle, podobně jako elektrická kytara, pražce, ale existují i bezpražcové baskytary. Výjimečně se objevují i neelektrické akustické basové kytary.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2023/01/organ-626289_1280-500x500.jpg)
I. cyklus 7 ročníků (absolutorium I. cyklu),
II. cyklus 4 ročníky – absolutorium II. cyklu.
Varhany (někdy označované za „královský nástroj“, v mnoha dalších jazycích je název odvozen z latinského ``organum`` jsou největší a mechanicky nejsložitější hudební nástroj, respektive jsou strojem užívaným v hudbě (varhanní stroj). Varhany se způsobem tvorby zvuku řadí mezi vícehlasé aerofony a svou mechanikou současně mezi klávesové nástroje. Největší varhany mohou mít až sedm manuálů (klaviatur), dvě pedálnice (klaviatury pro nohy), desítky rejstříků a až desítky tisíc píšťal velikosti od 11 mm do 20 m. Osoba hrající na varhany se nazývá varhaník (organista), stavitel a opravář varhan jako varhanář (organolog).
Rozsahem menším příbuzným nástrojem je harmonium.
Největší službu umění vykonaly varhany v době hudebního baroka, kdy se na ně provozovaly velkolepé koncerty. Ale hlas varhan neztratil své kouzlo ani dnes – svědčí o tom vyprodané varhanní koncerty ať v koncertních síních s moderními elektrifikovanými nástroji nebo ve chrámech s historickými nástroji. V Praze je takovou historickou koncertní síní např. bazilika sv. Jakuba na Starém Městě. Pro varhany psali hudbu skladatelé všech dob (Johann Sebastian Bach v období baroka, Antonín Dvořák v době romantismu či Petr Eben v moderní hudbě) a každá doba měla také své slavné varhaníky a stavitele těchto nástrojů.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/10/vytvarni_nehvizdy_4.jpg)
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/08/back_small.jpg)
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/08/back.jpg)
Výtvarný obor
Výtvarný obor v základním uměleckém vzdělávání umožňuje žákovi prostřednictvím aktivní, poučené výtvarné činnosti využívat výtvarného jazyka jako uměleckého prostředku komunikace. Studium ve výtvarném oboru nabízí vedle nových možností vyjádření i témata na základě vnímání okolního světa, umožňuje adekvátně reagovat výtvarnými prostředky, dává ucelený přehled o výtvarném umění, pomáhá vyhranit výtvarný názor a vnímá důležitost vlastní tvorby jako součást osobního naplnění.
Vzdělávání ve výtvarném oboru rozvíjí výtvarné dispozice žáků – vnímání, myšlení, vyjadřování, představivost, estetické cítění a tvořivost. Výtvarný projev je ovlivněn řadou schopností, jejichž rozvíjení se promítá do utváření osobnosti žáka. S jeho rozumovým, emocionálním a výtvarným vývojem se vyvíjejí výtvarné formy, které užívá a které ho obohacují. Základní vyjadřovací prostředky a obrazové znaky nabízejí způsoby, jak myšlenky učinit srozumitelné. Žák se učí pojmenovávat a porovnávat výtvarné znaky a prvky výtvarného jazyka, s nimi i svoje pocity, postřehy a myšlenky. Navazuje a prohlubuje výtvarné vztahy, reflektuje názory druhých, respektuje odlišný výtvarný projev. Dokáže intuitivně a posléze vědomě používat výtvarný jazyk, materiály a nástroje. Porozumění výtvarnému jazyku, včetně jeho aplikací ve výtvarném umění, pomáhá nalézat celoživotní vztah k výtvarné kultuře.
Vyučujeme tyto předměty
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/12/kresba.jpg)
ŽÁCI SI OSVOJUJÍ ZÁKLADNÍ TECHNIKY
- kresby (kresba tužkou, pastelkami,fixami, perem a dřívkem s tuší, kresba rudkou i uhlem,olejovými,voskovými i suchými pastely),
- malby (malba vodovými a temperovými barvami, akvarel,akrylové barvy, kombinované techniky s kresbou),
- grafiky (techniky tisku z výšky, z plochy – linoryt, papírotisk,tisk z koláže),
- techniky plastické a prostorové tvorby (keramická tvorba,sádra,dřevo, tvarování umělých i přírodních materiálů).
Tyto základní techniky děti využívají v kombinovaných technikách (koláž, asambláž, tiskátka, frotáž, šablony..). Tento předmět výtvarného oboru se během studia I. stupně navzájem prolíná s předmětem Keramika-socha.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/12/socha.jpg)
Prostorová tvorba učí žáky trojrozměrnému výtvarnému myšlení. Vedle prostorového uplatnění linií, barev a tvarů, se akcentuje role světla a stínu, objemů, plastických kontrastů. Volná tvorba nejčastěji spočívá ve výtvarné experimentaci s materiálem, v řešení drobných sochařských děl, kdy tvorbu provází studijní modelování.
Užitá tvorba je zastoupena užitnou keramikou vytvářenou v ruce nebo točenou na hrnčířském kruhu. Tento předmět výtvarného oboru se během studia I. stupně navzájem prolíná s předmětem Kresba-malba.
Taneční obor
Taneční obor v základním uměleckém vzdělávání umožňuje prostřednictvím pohybových a tanečních aktivit komplexně a systematicky rozvíjet jedince po stránce tělesné a duševní. Každému žákovi – podle míry jeho schopností a zájmu – poskytuje základy odborného vzdělání, které mu umožní uplatnit se jako tanečník při nejrůznějších neprofesionálníchf aktivitách, v povoláních, pro která je kultura pohybu vhodným předpokladem, případně pokračovat v dalším studiu směřujícím k profesionálnímu působení.
Vzdělávání v tanečním oboru žáka seznamuje se stavbou i strukturou lidského těla, zákonitostmi pohybu a poskytuje mu orientaci v různých oblastech spojených s tanečním projevem a kulturou pohybu. Prostřednictvím vzdělávací oblasti Taneční tvorba a interpretace se žáci seznamují se základy tanečních technik. V této oblasti se rozvíjí technika pohybu jako systém specifických prostředků komunikace. Žáci se seznamují se způsoby rozvoje a kultivace koordinačních, silových a vytrvalostních schopností, včetně kompenzace sekundárních dopadů fyzické zátěže na organismus.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/12/klasicky_tanec_zus.jpg)
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2019/04/485B5E82-9462-4AF7-A917-CAD0F1313922.jpeg)
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2019/06/ballet-1376250_1280.jpg)
Vyučujeme tyto předměty
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2023/01/pexels-mart-production-7318682-1-500x500.jpg)
Podporuje se hudebnost a přirozený dětský projev.
PPV je určena pro děti ve věku 5 a 6 let. Počet žáků ve skupině je maximálně 15.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2023/01/balance-3223319_1280-500x500.jpg)
BALETNÍ PRVKY
- u tyče (à la barre),
- na volnosti (au milieu),
- základní skoky (allegro).
Během studia je u žáků rozvíjena koordinace, orientace v prostoru, práce v kolektivu, disciplína, pohybová paměť a láska k umění.
Tento předmět tanečního oboru se během studia I. stupně navzájem prolínají s ostatními předměty tanečního oboru.
Studium na II. stupni v tanečním oboru je zaměřeno na Klasický tanec společně s Taneční praxí.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/12/lidovy.jpg)
Během studia je u žáků rozvíjena koordinace, orientace v prostoru, práce v kolektivu, disciplína, pohybová paměť a láska k umění.
Tento předmět tanečního oboru se během studia I. stupně navzájem prolínají s ostatními předměty tanečního oboru.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2022/01/ANT_TO_schindler_9-500x500.jpeg)
Učí se správnému postavení těla, vnímání prostoru, individuální práci, ale i práci ve skupině.
Tento předmět tanečního oboru se během studia I. stupně navzájem prolínají s ostatními předměty tanečního oboru.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2022/03/Nehvizdský-dětský-karneval-19.03.22_56-500x500.jpeg)
Zde se propracovávají choreografie, tvoří vystoupení, starší žáci dostávají prostor pro vlastní tvorbu, připravují se žáci k talentovým zkouškám na konzervatoře.
Navštěvují se představení, účastní se exkurzí a zapojují se do kulturního dění v regionu. Nedílnou součástí je také improvizace a práce v kolektivu.
Studium na II. stupni v tanečním oboru je zaměřeno na Klasický tanec společně s Taneční praxí.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/10/dramaticky_nehvizdy_3.jpg)
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/10/dramaticky_nehvizdy_1.jpg)
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/12/xxx.jpg)
Literárně-dramatický obor
Literárně-dramatický obor v základním uměleckém vzdělávání umožňuje prostřednictvím tvořivých činností (pohybových a mluvních hereckých, slovesných, dramaturgických, hudebních, výtvarných, prací s loutkářskými prostředky atp.) rozvíjet umělecké vlohy žáka směrem k divadelnímu a slovesnému projevu. Stává se tak významným nástrojem rozvoje sociability žáků (schopnosti vnímat druhé, vnímat motivace jejich jednání a prostřednictvím vstupu do rolí řešit různé sociální situace), jejich emocionálního rozvoje a schopnosti sebepoznání a sebekontroly.
Základním principem uplatňovaným ve výuce je dramatická hra, která pracuje s výrazovými prostředky dalších druhů umění (např. výtvarného, hudebního a tanečního, literárního) v jejich vzájemném propojení. Při respektování jejich specifických vyjadřovacích možností je využitelná pro výsledné dramatické sdělení. Rozvíjí tak žákovu schopnost vnímat, vytvářet a sdělovat v čase a prostoru lidské vztahy a jednání.
Vyučujeme tyto předměty
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2022/04/prace-v-souboru-500x500.jpg)
Nedílnou součástí je studium monologů a dialogů. Podle individuálního zaměření má žák možnost i dramaturgické či režijní práce.
![](https://www.zusnehvizdy.cz/wp-content/uploads/2018/10/dramaticky_nehvizdy_3-500x500.jpg)
Je kladen důraz na rozvíjení spontánnosti spolu se stálou sebekontrolou.
Od prvních setkání se žák učí pracovat s textem, jeho významy a možnostmi interpretace a posuzovat citové zabarvení i závažnost sdělení. Naučí se popsat zákonitosti ztvárnění role v jednotlivých žánrech a shrne charakterové rysy jím ztvárňované postavy
Ve vyšších ročnících pakse naučí dokázat navrhnout vhodnou scénografii pro realizovanou inscenaci, analyzuje dopady jednotlivých dílčích změn ve způsobu realizace inscenace s přistupem zodpovědné a tvůrčí práce.